Wróć do listy

ReNews: Bringing Fresh Eyes to Media Literacy

Projekt realizowany będzie od września 2020 roku do 31 grudnia 2021.

Celem projektu jest poprawienie kompetencji medialnych, edukacja medialna 410 uczniów dzięki przeprowadzeniu warsztatów dotyczących mediów, informacji, umiejętności czytania i pisania w 6 szkołach i 5 publicznych bibliotekach z pomocą 23 nauczycieli i 10 bibliotekarzy przeszkolonych w ramach działań projektowych. Warsztaty wzmocnią wśród uczniów krytyczne myślenie i umożliwią im weryfikowanie wiarygodności informacji. Uczniowie staną się poinformowanymi i kreatywnymi „cyberobywatelami”, którzy zdolni są do samodzielnego wykorzystywania mediów.

Projekt odpowiada także na potrzebę zwiększenia odporności na nienawistne treści i dezinformację w internecie – będzie uczył o mediach społecznościowych i o tym, jak rozbrajać teorie spiskowe poprzez tworzenie swoich własnych edukacyjnych i interaktywnych materiałów (głównie artykułów, wideo i podcastów). To praktyczne podejście wyposaży młodych ludzi w dodatkowe, miękkie umiejętności zabierania głosu, wyrabiania sobie poglądów i ich obrony, da pewność siebie etc.

Aby osiągnąć te cele, partnerzy projektu – organizacje i instytucje z Francji, Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Polski – połączą swoją wiedzę w tym obszarze, żeby wypracować lub pomóc uczniom wypracować unikalne materiały. Co więcej, aby zapewnić, że zasoby te dopasowane są do potrzeb ich adresatów, i by lepiej dotrzeć do naszej grupy docelowej, zaangażujemy uczniów oraz ich edukatorów w ich tworzenie.

Zasoby te będą obejmować:

Nowatorski podręcznik kompetencji medialnych, który będzie proponował angażujące aktywności oparte o zasady pedagogiki. Będzie to także pedagogiczne wsparcie ułatwiające szkolenia dla trenerów i warsztaty dla uczniów z posługiwania się mediami i informacjami. Podręcznik będzie również zawierał listę najlepszych pedagogicznych źródeł dotyczących edukacji medialnej dostępnych na otwartej licencji (podręczniki, podcasty, miniseriale, fiszki informacyjne etc.). Dzięki spostrzeżeniom trenerów i uczniów podręcznik zostanie udoskonalony w celu jego dalszego upowszechnienia.

Podczas warsztatów uczniowie wypracują cyfrowe rezultaty projektu, w szczególności magazyny online oparte na ich wiedzy w zakresie edukacji medialnej i ich umiejętnościach. Będą one obejmować treści wideo, artykuły  i podcasty. Najlepszym pedagogicznym podejściem do edukacji medialnej jest bowiem, by młodzież popraktykowała podejście dziennikarskie (sprawdzanie źródeł; pisanie o faktach, a nie wyrażanie opinii; porządkowanie myśli). Dlatego ReNews zaprosi uczniów do samodzielnego stworzenia magazynów online. W trakcie tej „dziennikarskiej przygody” uczniowie zrozumieją, jak rozszyfrowywać i bezstronnie komunikować informacje. Dodatkowo strona internetowa zapewni bezpłatny dostęp do tych zasobów, umożliwiając ich rozpowszechnianie wśród wszystkich nauczycieli i szerzej wśród grupy osób zajmujących się zawodowo tematyką społeczną i edukacją.

 

Więcej informacji:

Joanna Różycka-Thiriet

koordynatorka projektu ReNews z ramienia Fundacji Civis Polonus

joanna.rozycka@civispolonus.org.pl

 

Partnerzy projektu:

 

 

Powyższy dokument odzwierciedla wyłącznie poglądy jego autorów w sprawach w nim omawianych. Komisja Europejska nie jest odpowiedzialna za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.