Projekt realizowany będzie od września 2020 roku do 31 grudnia 2021.
Celem projektu jest poprawienie kompetencji medialnych, edukacja medialna 410 uczniów dzięki przeprowadzeniu warsztatów dotyczących mediów, informacji, umiejętności czytania i pisania w 6 szkołach i 5 publicznych bibliotekach z pomocą 23 nauczycieli i 10 bibliotekarzy przeszkolonych w ramach działań projektowych. Warsztaty wzmocnią wśród uczniów krytyczne myślenie i umożliwią im weryfikowanie wiarygodności informacji. Uczniowie staną się poinformowanymi i kreatywnymi „cyberobywatelami”, którzy zdolni są do samodzielnego wykorzystywania mediów.
Projekt odpowiada także na potrzebę zwiększenia odporności na nienawistne treści i dezinformację w internecie – będzie uczył o mediach społecznościowych i o tym, jak rozbrajać teorie spiskowe poprzez tworzenie swoich własnych edukacyjnych i interaktywnych materiałów (głównie artykułów, wideo i podcastów). To praktyczne podejście wyposaży młodych ludzi w dodatkowe, miękkie umiejętności zabierania głosu, wyrabiania sobie poglądów i ich obrony, da pewność siebie etc.
Aby osiągnąć te cele, partnerzy projektu – organizacje i instytucje z Francji, Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Polski – połączą swoją wiedzę w tym obszarze, żeby wypracować lub pomóc uczniom wypracować unikalne materiały. Co więcej, aby zapewnić, że zasoby te dopasowane są do potrzeb ich adresatów, i by lepiej dotrzeć do naszej grupy docelowej, zaangażujemy uczniów oraz ich edukatorów w ich tworzenie.
Zasoby te będą obejmować:
Nowatorski podręcznik kompetencji medialnych, który będzie proponował angażujące aktywności oparte o zasady pedagogiki. Będzie to także pedagogiczne wsparcie ułatwiające szkolenia dla trenerów i warsztaty dla uczniów z posługiwania się mediami i informacjami. Podręcznik będzie również zawierał listę najlepszych pedagogicznych źródeł dotyczących edukacji medialnej dostępnych na otwartej licencji (podręczniki, podcasty, miniseriale, fiszki informacyjne etc.). Dzięki spostrzeżeniom trenerów i uczniów podręcznik zostanie udoskonalony w celu jego dalszego upowszechnienia.
Podczas warsztatów uczniowie wypracują cyfrowe rezultaty projektu, w szczególności magazyny online oparte na ich wiedzy w zakresie edukacji medialnej i ich umiejętnościach. Będą one obejmować treści wideo, artykuły i podcasty. Najlepszym pedagogicznym podejściem do edukacji medialnej jest bowiem, by młodzież popraktykowała podejście dziennikarskie (sprawdzanie źródeł; pisanie o faktach, a nie wyrażanie opinii; porządkowanie myśli). Dlatego ReNews zaprosi uczniów do samodzielnego stworzenia magazynów online. W trakcie tej „dziennikarskiej przygody” uczniowie zrozumieją, jak rozszyfrowywać i bezstronnie komunikować informacje. Dodatkowo strona internetowa zapewni bezpłatny dostęp do tych zasobów, umożliwiając ich rozpowszechnianie wśród wszystkich nauczycieli i szerzej wśród grupy osób zajmujących się zawodowo tematyką społeczną i edukacją.
Więcej informacji:
Joanna Różycka-Thiriet
koordynatorka projektu ReNews z ramienia Fundacji Civis Polonus
joanna.rozycka@civispolonus.org.pl
Partnerzy projektu:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Powyższy dokument odzwierciedla wyłącznie poglądy jego autorów w sprawach w nim omawianych. Komisja Europejska nie jest odpowiedzialna za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.