Demokracja w branżówkach – innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych
01.11.2022 - 30.04.2024
projekt skierowany do
Młodzi ludzie
Szkoła
Fundacja Civis Polonus prowadzi 2-letni projekt wspierania edukacji obywatelskiej w szkołach branżowych.
Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Projekt kierujemy do szkół branżowych, gdyż to właśnie uczniowie uczęszczający do tych szkół szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji obywatelskich. Samorządność uczniowska w tych szkołach jest marginalizowana, a liczba godzin WOS-u jest o połowę mniejsza niż w liceach. W efekcie uczniowie ze szkół branżowych są grupą młodzieży, która wchodzi w dorosłe życie z mniejszymi szansami na aktywny udział w demokracji. Istotą projektu jest wypracowanie adekwatnego do potrzeb i codzienności szkół branżowych modelu działania SU, wdrożenie go w 6 szkołach w województwie warmińsko – mazurskim, przy wsparciu partnera projektu w Elblągu. Model upowszechnimy następnie w skali ogólnopolskiej.
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.
Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Projekt kierujemy do szkół branżowych, gdyż to właśnie uczniowie uczęszczający do tych szkół szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji obywatelskich. Samorządność uczniowska w tych szkołach jest marginalizowana, a liczba godzin WOS-u jest o połowę mniejsza niż w liceach. W efekcie uczniowie ze szkół branżowych są grupą młodzieży, która wchodzi w dorosłe życie z mniejszymi szansami na aktywny udział w demokracji. Istotą projektu jest wypracowanie adekwatnego do potrzeb i codzienności szkół branżowych modelu działania SU, wdrożenie go w 6 szkołach w województwie warmińsko – mazurskim, przy wsparciu partnera projektu w Elblągu. Model upowszechnimy następnie w skali ogólnopolskiej.
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.

Galeria


Rezultaty projektu
W ramach działań projektowych zrealizowaliśmy do tej pory:
Przed nami jeszcze:
- konferencję otwierającą projekt
- badanie postaw młodzieży ze szkół branżowych I. stopnia z województwa dotyczące aktywności społecznej i obywatelskiej;
- innowacyjny model działania samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych.
Przed nami jeszcze:
- wsparcie zespołów szkolnych we wdrażaniu ww. modelu poprzez szkolenia i spotkania indywidualne z nauczycielami, dyrektorami i radami pedagogicznymi;
- zrealizowanie pilotażowego projektu wdrażania ww. modelu poprzez włączanie każdego ucznia w proces uchwalania regulaminu SU, organizację wyborów do SU oraz podejmowanie inicjatyw oddolnych.
Wpływ projektu:
0
szkół branżowych z woj. warmińsko-mazurskiego,
w których poprawimy funkcjonowanie samorządów uczniowskich
0
uczniów i uczennic branżówek,
którzy wzięli udział w badaniu postaw obywatelskich
0
nauczycieli i metodyków nauczania,
z którymi podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji i szkoleń
Więcej o projekcie
- Audycja w radiu TOK Fm z udziałem dr Olgi Napiontek - "Lekcja dyskryminacji i zapomnienia - o uczniach w branżówkach" - Posłuchaj tutaj.
- Artykuł "Szkolna autokracja, czyli o zgrozie edukacji obywatelskiej w Polsce" autorstwa dr hab. Przemysława Sadury oraz Marty Cwaliny - Zobacz tutaj
Finansowanie oraz partnerzy
Projekt finansowany przez Program Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Pliki do pobrania
"Szkolna Autokracja. Raport z badań praktyk edukacji obywatelskiej i demokracji szkolnej w szkołach branżowych pierwszego stopnia w województwie warmińsko-mazurskim.”
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
Program konferencji inaugurującej projekt, 6.06.2023