Demokracja w branżówkach – innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych
01.11.2022 - 30.04.2024
projekt skierowany do
Młodzi ludzie
Szkoła
Fundacja Civis Polonus prowadziła 2-letni projekt wspierania edukacji obywatelskiej w szkołach branżowych.
Celem projektu było budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Celem projektu było budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Obejrzyj relację z projektu!
Rezultaty projektu
Projekt skierowany był do szkół branżowych, gdyż to właśnie uczniowie uczęszczający do branżówek szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji obywatelskich. Samorządność uczniowska w tych szkołach jest marginalizowana, a liczba godzin WOS-u jest o połowę mniejsza niż w liceach. W efekcie uczniowie ze szkół branżowych są grupą młodzieży, która wchodzi w dorosłe życie z mniejszymi szansami na aktywny udział w demokracji. Istotą projektu jest wypracowanie adekwatnego do potrzeb i codzienności szkół branżowych modelu działania SU, wdrożenie go w 6 szkołach w województwie warmińsko – mazurskim, przy wsparciu partnera projektu w Elblągu. Model upowszechnimy następnie w skali ogólnopolskiej.
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.
W ramach działań projektowych:
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.
W ramach działań projektowych:
- zorganizowaliśmy konferencję otwierającą projekt,
- przeprowadziliśmy badanie postaw młodzieży ze szkół branżowych I. stopnia z województwa warmińsko-mazurskiego dotyczące aktywności społecznej i obywatelskiej,
- opracowaliśmy innowacyjny model działania samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych,
- wsparliśmy zespoły szkolne we wdrażaniu ww. modelu poprzez szkolenia i spotkania indywidualne z nauczycielami, dyrektorami i radami pedagogicznymi,
- pilotażowo wdrożyliśmy ww. model poprzez włączanie każdego ucznia w proces uchwalania regulaminu SU, organizację wyborów do SU oraz podejmowanie inicjatyw oddolnych w szkole.
Wpływ projektu:
0
szkół branżowych z woj. warmińsko-mazurskiego,
w których poprawiliśmy funkcjonowanie samorządów uczniowskich
0
uczniów i uczennic branżówek,
którzy wzięli udział w badaniu postaw obywatelskich
0
nauczycieli i metodyków nauczania,
z którymi podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji i szkoleń
Konferencja podsumowująca
Konferencja “Uczymy demokracji w branżówkach - poprzez doświadczanie samorządności uczniowskiej”
19 kwietnia 2024 r odbyła się konferencja podsumowującą projekt, poświęcona rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej.
Partnerem konferencji był Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
W konferencji – oficjalnie zainaugurowanej przez dyrektora ORE, p. Andrzeja Suchenka - wzięli udział m.in. dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie z branżówek, a także zaproszeni goście: wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, dr hab. Przemysław Sadura - prof. Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele organizacji społecznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Podczas paneli dyskusyjnych i części warsztatowych wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wzmacniać kompetencje obywatelskie uczniów branżówek poprzez działania na poziomie samorządowym i politykę edukacyjną państwa. Pokazywaliśmy także praktyczne przykłady tworzenia przestrzeni do aktywności społecznej i obywatelskiej młodych ludzi.
19 kwietnia 2024 r odbyła się konferencja podsumowującą projekt, poświęcona rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej.
Partnerem konferencji był Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
W konferencji – oficjalnie zainaugurowanej przez dyrektora ORE, p. Andrzeja Suchenka - wzięli udział m.in. dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie z branżówek, a także zaproszeni goście: wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, dr hab. Przemysław Sadura - prof. Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele organizacji społecznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Podczas paneli dyskusyjnych i części warsztatowych wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wzmacniać kompetencje obywatelskie uczniów branżówek poprzez działania na poziomie samorządowym i politykę edukacyjną państwa. Pokazywaliśmy także praktyczne przykłady tworzenia przestrzeni do aktywności społecznej i obywatelskiej młodych ludzi.
Fot. Marianna Kulesza
Opowiadamy o projekcie
- Audycja w radiu TOK Fm z udziałem dr Olgi Napiontek - "Lekcja dyskryminacji i zapomnienia - o uczniach w branżówkach" - Posłuchaj tutaj.
- Artykuł "Szkolna autokracja, czyli o zgrozie edukacji obywatelskiej w Polsce" autorstwa dr hab. Przemysława Sadury oraz Marty Cwaliny - Zobacz tutaj
Piki do pobrania
"Model działania samorządów szkolnych w szkołach branżowych"
Fundacja Civis Polonus, dr Olga Napiontek, Piotr Sienkiewicz, Warszawa 2024 r.
Fundacja Civis Polonus, dr Olga Napiontek, Piotr Sienkiewicz, Warszawa 2024 r.
plik
PDF - 2.07 MB
pobierz plik
PDF - 2.07 MB
"Szkolna Autokracja. Raport z badań praktyk edukacji obywatelskiej i demokracji szkolnej w szkołach branżowych pierwszego stopnia w województwie warmińsko-mazurskim.”
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
plik
PDF - 351.49 KB
pobierz plik
PDF - 351.49 KB
Program konferencji inaugurującej projekt, 6.06.2023
plik
PDF - 334.70 KB
pobierz plik
PDF - 334.70 KB
Program konferencji podsumowującej projekt, 19.04.2024
plik
PDF - 2.34 MB
pobierz plik
PDF - 2.34 MB
Finansowanie oraz partnerzy
Projekt realizowany w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.